Followers

Saturday, May 24, 2014

#SusunAtur : Karung Bawang, Kentang

Assalamualaikum wbt...
Mls nk cite panjang, korg tgk tu...
Semggu da x update n3...
Bz dgn latihan aerobik



Agar x kesunyian blog ni dgn lebey lame,
Makanya bonda berusaha untuk up 1 n3

Alkesahnyeee, ade #projekmenggantung sebelum ni.
Antara projek menggantung tu melibatkan karung bawang

See...
~SEBELUM~



~SELEPAS~
Karung kaler coklat yg pnjg tu isi kentang...
Yg oren lak bawang besar
Manakala karung berhanger tu ade bawang kecik,
bawang putih dan halia (bli kt Daiso)
Karung hanger tu bonda sumbat 3in1.
Sebbnye karung tu besar dr karung yg pnjg kn...
Nak2 plak bwg kecik + bwg putih + halia,
kuantitinya sedikit.

Klw tgk pada tag karung hanger tu mase mule2 bli...
Digambarkan juga alternatif laen utk karung ni,
boleh wat simpan sepit baju...bernas gak idea tu kn
Sesiape yg bkenan, boleh la ke Daiso utk mempelbagaikan kegunaan karung bkenaan yerrr...

Ok la, cukup setakat ini bonda ase
Sebbnye motif asal mmg xnk bg bsawang lame blog ni
Panjang lebau cite plak t org cemuih (bosan) bace

Sekian.

Luv insyimanhafiz
Peace!!!

Sunday, May 11, 2014

Anda Tanya, Bonda Jawab

Assalamualaikum wbt...
Spt biase, bonda nk bersiaran d hari minggu

Anda tanya, bonda jawab...
Wahhh...da mcm segmen plak...hahaha


Ni, wawa yusoff tye soalan kt bonda n 
Bonda ase nk jawab dlm n3 plak...hehehe (ngade2)
1st, jawab salam tu...
Waalaikumussalam...

Soalan pertama :
Berapa harganya???

Yang 1st bonda beli,
RM 11.90

Yang 2nd time beli, arga da up
RM 17.90


Kalau rajen, bace blog umie sue
Umie sue bli RM10 je kt giant

B4 bli yg 2nd tu, bonda ade riki gak dispenser ni kt Giant Prai coz tbace kt blog umie sue tp x jumpe, huhuhu

So, kirim la kt en papa. En papa beli tanpa taw arga asal bonda bli...balik tkejut gak bonda bile arga da up...hohoho
Xpe la, mmg da bli n now da siap pon projek dispenser tu

Soalan ke 2,
Beli di mana???
 HAPPY HOME Superstore la jawabnye...
Hehehe
Merata gak ade happy home ni...

Soalan ke 3
Bape ML boleh isi dlm satu-satu mase???

Bonda xde la jawapan yg tepat,
Ni bonda bg anggaran je, aci x???

Ok, isipadu shampoo ni 360ml
Shampoo ni la bonda boh kt dispenser bilik mandi tu...
Tapi mase transfer dlm dispenser,
shampoo ni tlah digunakan...
Shampoo plak, sifatnye agak likat

Utk dispenser kt sinki dpur bonda,
Sabun basuh tangan tu bonda da campurkan dgn sedikit air utk kurangkan kepekatan cecair
Klw ikot sukatan yang bonda buat baru2 ni + - × ÷ kurang lebey hampir 400ml isipadu dlm keadaan cecair kurang likat...cmtu kesahnye...

Bonda hope sgt da terungkai persoalan yg wawa yusoff mahukan.

Sekian.

Luv insyimanhafiz,
Peace!!!

Selamat Hari Ibu

Selamat Hari Ibu buat bondaku,
Allahyarhamah ROHANA ABD RAHMAN
Hampir 19tahun pergi menghadap Illahi
Tp hari2 adalah hari ibu buatkan
Ku titipkan doa dalam setiap sujudku pdNya
Agar roh mak dicucuri rahmat
Diringankan seksaan kubur
Ak jua bdoa, agar ak dpertemukan dengan emak di "sana"

Rindu benar ase hati ini dgn belaian kasih seorang ibu...
Seawal usia 7tahun ak kehilangan nya...
Ape ye rase dakapan seorang ibu???
Ape ye prasaan emakku bile mendapat taw anak ini menerima tawaran belajar dan tawaran bekerja???
Bagaimana rase sebaknye di saat dinikahkan bsama emak di sisi???

Ak x berpeluang merasai semua itu...
Tp, ak tidak pernah lupe utk titipkan doa buatnya dalam setiap sujudku
Ulangtahun kelahirannya sentiase dlm ingatanku...
Apetah lagi tarikh "kehilangan" nya...
Ak redha dan pasrah...
Allah telah aturkan semua ini buat perjalanan hidupku



 Kini, ak tlahpon bgelar seorang mama buat 2 orang puteri
Saat ak melahirkan amanah2 Allah ini baru ku tahu bagaimana sakitnya emak bertarung nyawa melahirkan ak ke muka bumi yg penuh pancaroba

Saat ak kesedihan dlanda kemurungan,
Ku titipkan segala kekuatan emak dlm diriku

Emak sgt KUAT, bgelar seorang "ibu tunggal" mengharungi penyakit barah sehingga ke akhir hayatnya...

Kalau emak segagah dan sekuat itu sehingga ke akhir hayat nya,
Mane mungkin ak lemah mengalah pada ujian yg Allah beri kerana "Allah menguji hambaNya setimpal dgn kemampuan hambaNya"



Tak lupa juga Selamat Hari Ibu buat kakak ku,
Ko la pengganti emak buat ak...
Segala nye ak kongsikan dgn kau
(Hanya kami berdua anak emak yg da bgelar mama)


Tangan yg disangka lembut menghayun buaian,
Menggoncang dunia, Mencipta sejarah
Ak di puncak Gunung Datuk, Rembau, Negeri9

Kebetulan sgt tahun ni #mothersday same day dgn bzday ak, 11 Mei so as mom ak pon dlm pelbagai rupe gak

Ak, mama bkerjaya

Bonda "minachi"
#throwback 2011, diner nite

x lupe juga terima kasih wat suami tercinta yg melengkapkan kewanitaan ak untuk bgelar seorang mama.
Klw xde sang suami, mane mungkin seorang isteri bgelar mama kan...
Tq yunk utk hadiah itu
(Nnt bonda story mory bout adiah bzday eh)

Sekian.

Luv insyimanhafiz,
Peace!!!

Sunday, May 4, 2014

ZALORA : Baju Kurung Terkini

Assalamualaikum wbt...

Bersiaran di hari minggu,
rini bonda nk share story bout fesyen baju kurung terkini


Sumber : en. google.com

Pejam celik pejam celik Ramadhan bakal membuka tirai. Pasti ramai sudah mula membuat persiapan Hari Raya. Bohong nau la klw ade yg kate x tempah baju lagi, silap2 haribulan tailor pon da x nk amek tempahan... btol x???
Ape2 pon skang da masuk bulan Rejab, pastikan korg qada' pose thun lepas yg da miss tu dlu yerrr...
Dalam sebok dok sembang pasal raya ni, stail, fesyen dan warna tema apa menjadi pilihan korg tahun ini?
Jubah?
Baju kurung?
Kaftan?
Maxi dress?
Apa pun stail kesukaan korg, bonda percaya trend baju kurung masih menjadi pilihan utama bagi majoriti wanita. Setuju tak?
Makanya, jom kita usha jenis-jenis
baju kurung terkini yang terdapat di pasaran.



#1 Baju kurung moden
sumber : en. google

1 soalan lazim mengenai baju kurung moden
Apakah perBEZAan antara
baju kurung moden dan baju kurung biasa?
Jawapannya :
baju kurung moden tidak mempunyai pesak dan mempunyai potongan yang mengikut bentuk badan.
Selain itu, kain baju kurung moden juga tidak mempunyai kedut di bahagian tepi senang cite xde susun kain.
Baju kurung jenis ini merupakan pilihan utama para wanita masa kini untuk bergaya ke apa jua majlis.



Sumber : en. google.com
Ini juga merupakan jenis baju kurung moden tetapi dengan penambahan perincian di bahagian pinggang untuk memberikan ilusi bentuk pinggang yang ramping. Baju kurung moden jenis ini amat sesuai untuk dipakai oleh si gadis yang bertubuh langsing dan tinggi lampai.


#2 Baju kurung peplum
sumber : en. google

Mempunyai rekaan yang hampir sama dengan
baju kurung moden, baju kurung peplum merupakan jenis baju kurung yang direka
dengan potongan sedikit kembang di bahagian pinggang.
Ada yang beropol dan ada juga yang terbelah seperti gambar di atas.



Sumber : en. google.com
Ini pula merupakan contoh baju kurung peplum dengan potongan beropol di bahagian pinggang. Baju kurung jenis ini sesuai untuk dipakai ke majlis-majlis istimewa yang ingin korg hadiri. Jangan lupa untuk memakai sepasang wedges atau platforms untuk melengkapkan gaya.




#3 Baju Kurung Pahang
Sumber : en. google.com

Yang terakhir ni pula, bonda nk tayang kt korg merupakan baju kurung Pahang.
Baju kurung Pahang juga tidak mempunyai pesak dan berpotongan kembang di bahagian bawah baju.
Ia amat selesa dipakai dan sesuai untuk anda gayakan pada sambutan Lebaran kelak.

Untuk koleksi baju kurung terkini daripada
pereka fesyen terkenal tanah air,
layari laman web ZALORA Malaysia untuk
tawaran harga yang amat berpatutan.
ZALORA Malaysia juga menyediakan perkhidmatan penghantaran percuma ke rumah anda.
Mudah bukan?

Xperlu bsesak2 d shopping mall, xyah abes duit minyak kereta, hanya d hujung jari dan menunggu barang smpai ke depan pintu rumah...sangat mudah!!!

Sekian.

Luv insyimanhafiz,
Peace!!!

Thursday, May 1, 2014

Selamat Hari Pekerja, Salam 1 Rejab 1435H



Assalamualaikum wbt

N3 ni khas bonda wat sempena 1 Mei
#selamatharipekerja utk sume yg bekerjaya
juga utk para wanita yg bgelar isteri, emak
Kerja sebagai isteri / emak xkn pernah cuti dan
xkan pernah habis...
Bonda tabik spring utk sume isteri sepenuh mase

Xlupa gak bonda nk ucap
#salam1Rejab1435H

Sedar x sedar da bulan Rejab...
Korg da abes qada' pose tahun lepas???
Klw x abes lg jgn lengah2 kn mase taw...
Nnt x pepasal lak membayar fidyah...
Jujur nya bonda sendiri pon tggl 1 ari lg nk qada'
So, same2 kite berusaha utk abeskn qada' yerrr

Sesape yg da abes tu, ape kate kite kejar pahala pose sunat plak...bukan saje nk kejar pahala sunat tp slh 1 care mendidik n mendisiplinkn perut utk bulan Ramadhan...

Ok la...sekian saje bebelan bonda utk arini...
Esok keje seari lg... pastu cuti weekend plak.

Luv insyimanhafiz,
Peace!!!

Notahujungn3 : pix kt atas tu, puding roti pelangi air tgn bonda sempena cuti arini...

Saat Aku Melihat Dunia

Aku Terima Maharnya

Nurul Insyirah bt Muhamad Hafiz

Nurul Iman bt Muhamad Hafiz

Designed by UMIESUEstudio 2014 FOR INSYIMANHAFIZ