Followers

Monday, November 17, 2014

#SusunAtur : Lipat Baju Cara Malas

Assalamualaikum wbt...
Sebelum ni bonda pernah up n3 lipat baju anak2 style bonda kt SINI
skang kite up kan cara plak...
#lipatbajucaramalas, hehehe...

kenapa bonda cakap cara malas???





sebab bonda gune pelipat ni
beli pelipat baju ni kt Mr. D.I.Y
harga lupa la plak...
yang ni saiz kecil...saiz baju ank...

macamane carenye???



1. bentangkan sehelai baju di atas alat pelipat



2. Kemudian, ambil plak seluar...
letakkan di atas bentangan baju tadi [ini cara bonda]



3. lipat kanan, lipat kiri, lipat ke atas
jadi la rupe sebegini...



 4. Pusingkan ke dalam baju tadi...
SIAPPP!!!
pasni susun lelawo dalam lemari yerrr...




Aaaaaaapa???
kurang jelas???



OK...OK..kita cerita dari mula...
perangai bonda kalau beli baju tuan-tuan puteri bonda memang akan beli sepasang sepasang.
mudah nk urus bile nk pakaikan baju pada tuan-tuan puteri.

Kisahnya bermula di sini (hahaha, dramatik sungguh)
bile angkat jemuran dari ampaian,
bonda akan pastikan bonda pasangankan pakaian tuan-tuan puteri siap-siap supaya
SENANG masa nak melipat nanti dan JIMAT MASA.
takde lah nk kumbah2 baju cari pasangan untuk dilipat



Berbalik pada cerita cara bonda melipat baju menggunakan gajet pelipat ni...
1. bentangkan baju di atas gajet pelipat.
(nampak tak baju dora lebih besar dari pelipat?)

lihat langkah seterusnya, cara bonda.



2. Ambil pasangan seluar, letakkan di atas baju tadi,
kemudian lipatkan lebihan baju itu selari dengan gajet pelipat yang di atas.



3. lipat sayap kanan gajet pelipat supaya baju akan menjadi seperti gambar di bawah



kemudian,



4. lipatkan sayap kiri gajet pelipat supaya menjadi seperti gambar di bawah



5. Lipatkan pelipat yg bawah ke atas
(maksud pelipat yg bawah tu, yang ade trademark bondalesungpipit tu)
makanya, siap sudahlah menggunakan gajet pelipat ni.


Tapiii
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
,

cara bonda x berakhir di situ.



langkah terakhir cara bonda...
macam lipat stokin gak...
masukkan yang luar ke dalam...
cara ini sangat berkesan untuk mengelakkan baju terburai...
bila packing balik kampung @ travel, tuan-tuan puteri pun da tau begitu juga en. papa...
takde lah masalah terjerit terlolong tanya seluar mana pkai dengan baju mane mama/sayang?

nak lagi memudahkan kerja, bonda selit panties Insyirah dalam baju tu.
bile buka lipatan baju tu, Insyirah terus ambil panties yang memang da terselit dalam lipatan baju untuk dipakai.
(bonda ajar Insyirah pakai panties secara permanent seawal usia 3tahun)
dengan cara ini juga, kadang-kala Insyirah kemas sendiri tau beg dia yang nak di bawa ke taska.
Insyirah juga pasti akan selitkan panties dalam lipatan baju-baju dibawa seperti yang bonda praktikkan
(kepimpinan melalui teladan, hehehe)



inilah rupanya SEBELUM dan SELEPAS menggunakan pelipat gajet pelipat baju...
ada bezanya pada bonda...saiz baju yang dilipat dah SAMA


Yang ini pula level baju dipakai siang...
saiz lipatan dah SAMA



Ini pula laci baju Nurul Iman...
Laci ni sejak bonda bujang...
Dari Nurul Insyirah da sampai ke Nurul Iman...
Dalam laci ni, bonda dirikan setiap baju Nurul Iman yang dilipat.
Cara lipatan masih sama dengan cara lipatan baju Nurul Insyirah.



Hahhh...nampak x keberkesanan cara malas ni???
Bukan tak boleh lipat tanpa gajet kan tapi bonda nak saiz yang SAMA tu...
apepun, bonda puas ati.
Anda macam mana??? hehehe


Sekian,

luv insyimanhafiz,
Peace!!!



notahhujungkarangan : rindu nak menaip cerita susunatur sebenarnya.

8 comments:

joijoi80 said...

memang kemas ..berapa harga papan tu

Siti Fatimah said...

sngat kemas... Bgus la idea akak bile terbalikkan mcm stokin tu. Nt kne try jugak buat mcm ni. Mmg nampak sgt teratur...~

eima said...

vaaaaaaaaaaaa nk cari la ..... hebat hebat ..aku suka

- AZIE - said...

memg kemas...boleh cari jugak nti

bondalesungpipit said...

Joijoi80 : Ya Allah lupe sgt arga gajet tu... tp lingkungan rm3.90 hingga rm5.00...

SitiFatimah : try la...sy mmg amal terbalikkan cm stokin tu sejak sekian lama...

eima : tq...cari la...

azie : Alhmdulillah, tq2...try cari kt mr d.i.y yer...

Mama Cahaya Mataku said...

saya pun lipat baju cara ini tapi saya DIY guna kotak aje. tapi tak terfikir pulak nak lipat macam stokin.bagus jugak sebab boleh elakkan baju terburai... TQ atas idea yang menarik ini..

allan usop said...

Nak order kt mna

allan usop said...

Nak order kt mna

Saat Aku Melihat Dunia

Aku Terima Maharnya

Nurul Insyirah bt Muhamad Hafiz

Nurul Iman bt Muhamad Hafiz

Designed by UMIESUEstudio 2014 FOR INSYIMANHAFIZ